fbpx

7 Nyckelfaktorer för en säljande hemsida

växt i glas med mynt

Skriven av: Nordicadhero

Publicerad: mars 25, 2020

En hemsida kan ha flera syften t.ex. vara varumärkesbyggande, agera som ett digitalt visitkort åt företaget eller visa upp företagets tjänster och produkter.

Men ditt huvudmål med hemsidan är att sälja eller konvertera besökarna, eftersom det är det enda sättet att skapa tillväxt online. Även om du har stadig försäljning eller konvertering kan du behöva optimera för att ge en extra knuff så fler besökare tar steget att köpa eller lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter.

Med konvertera menar vi en händelse som du specificerat t.ex. omvandla besökare till kund, nyhetsprenumerant eller lämna namn och nummer i syfte av att bli kontaktad.  

Du behöver ha en kundfokuserad hemsida som fångar intresse och tydligt visar det du vill att besökaren ska göra. Nedan följer 7 nyckelfaktorer som gör din hemsida mer säljande:

Call to Action

En CTA (Call to Action) är en aktivitet som du vill att dina besökare ska utföra på din hemsida t.ex. lämna kontaktuppgifter, anmäla sig till ett nyhetsbrev etc.

Detta är ett måste på hemsidan och det ska vara så enkelt som möjligt. En Call to Action kan vara ett formulär med en inledande text som beskriver vad besökaren får samt en knapp med en uppmaning som ”Anmäl dig nu”, ”Boka”, ”Ta del av kampanj” osv.

Tänk på att göra det så lätt som möjligt för besökaren med så få fält som möjligt och glöm inte bort att hänvisa till hur ert företag behandlar persondata. 

En CTA bör finnas överst på sidan och i botten för att öka chansen att konvertera.

Din unika logga

bärbar dator och kamera med modeller i bakgrunden skapar innehåll till en säljande hemsida

Konsten att attrahera, behålla och konvertera besökare ligger i din företags logga. Tänk på Google, Amazon och Apple som har en enkel logga, du kan skapa en för ditt företag också.

Företags loggor ska vara enkla att komma ihåg, dessutom ska kunderna känna igen ditt varumärke direkt. Inte bara ingjuter och skapar det förtroende utan det ger dig även möjligheten att bygga en långvarig relation med dina kunder.

En slående rubrik

Alla författare vet hur viktig en slående rubrik är får att fånga läsarens uppmärksamhet för att läsa resterande innehåll. Samma sak gäller innehållet på din hemsida. Din rubrik är ditt första och sista intryck. Rubriken kommer antingen att få besökaren att konvertera eller få dem att lämna sidan så snabbt de kan.

Utmärkt kundservice

Det går inte en dag då du driver en framgångsrik hemsida utan att besöker kommer ha frågor till dig. Du kan inte riskera att förlora kunder genom att inte ha relevevanta och fungerande sätt för dem att komma i kontakt med dig.

Ha alltid korrekta kontaktuppgifter i form av, besöksadress, e-post och länkar till dina sociala medier.

Fundera även på att skapa en separat kontaktsida som dina besökare lätt kan hitta för att välja det alternativ som passar dem bäst t.ex. telefonnummer, chat eller mail. För de vanligaste frågorna kan du avlasta din tid genom att även inkludera en chatbot, då 69% av besökare föredrar en chatbot för att få snabba svar på sina frågor.

Sökfunktion

En lättnavigerad hemsida uppskattas av alla, detta är en av de viktigaste funktionerna att få till på din säljande hemsida.

Många besökare vet inte riktigt vad de letar efter och en sökfunktion kan hjälpa dem att hitta just det de är intresserade av.

Speciellt om du driver en e-handels sida så kan besökare bli väldigt frustrerade av att behöva gå igenom hela produktlistor för att hitta det de letar efter, då är det bättre att inkludera ett sökfält som föreslår och fyller i sökord för kunderna.

Hastighet

En hemsidas hastighet är av yttersta vikt för dina besökare, det bästa sättet att öka hastigheten är att använda CDN (Content Delivery Network). Snabba laddtider för bilder och animationer stärker kundernas köpupplevelse.

Utbildande innehåll som skapar värde för besökaren

Innehållet på din hemsida bör vara attraktivt för din målgrupp. Att skapa innehåll som utbildar och skapar värde för besökaren kan leda till att besökaren återkommer till hemsidan åter och åter igen, vilket ökar chansen för konvertering.  

Sammanfattning

Att driva trafik till din hemsida är bara halva arbetet, när du väl fått dem dit behöver du ha en effektiv, högpresterande och säljande hemsida för att få besökarna att konvertera. Jobba med dessa 7 nyckelfaktorer så ska du se att det kommer leda till bättre resultat online.

Har du några andra tips på saker som är viktiga för en säljande hemsida?

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ta del av vår kostnadsfria E-bok om Marknadsföring i Sociala Medier

Genom att skicka uppgifterna tillåter du oss att skicka e-boken till dig samt framtida kampanjerbjudande, tips & trix som hjälper dig utvecklas i din digitala kommunikation.

Du kan närsomhelst välja att sluta prenumerera.

Grattis, du kommer snart få en e-bok av oss!