fbpx

Annonsering på Facebook & Instagram

Att annonsera på sociala medier innebär en stor möjlighet att nå sin målgrupp. Det finns idag inget större socialt nätverk än Facebook med sina 2,3 miljarder användare. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” är Instagram den snabbat växande sociala plattformen med ca 1 miljard användare. Att annonsera på Facebook och Instagram är en effektiv marknadsföringskanal, hela 89% av Sveriges internetanvändare finns där.

• När: Efter förfrågan
• Var: Distans via Zoom eller MS Teams
• Pris: 3995 kr / person
• Nivå: Nybörjare
• Tid: 9:00-16:00

Kom i gång med din annonsering på Facebook & Instagram

Genom att annonsera på Facebook & Instagram kan man hitta nya kunder, medarbetare, hyresgäster och mycket mer. Fördelarna är många. Att stärka sitt varumärke, exponera ditt erbjudande för en bred eller nischad målgrupp, återannonsera till de som besökt din butik, webbplats eller Facebook/Instagram-sida. Sociala medier tillåter dig att snabbt komma igång och synas online.

Facebook & Instagram kurs

På den här utbildningen får du lära dig att komma i gång med annonsering med Facebooks heltäckande verktyg Ads Manager. För att du ska få ut maximalt av din annonsering är vår utbildning både teoretisk och praktisk. Vi täcker in så mycket som möjligt för att du ska kunna skapa effektiva annonser som presterar.
Vi går bl.a. igenom:
• Kontostruktur & Navigering
• Hur man skapar en annons
• Optimering och uppföljning
• Best practice hur en annons kan se ut och hur man skapar och använder anpassade målgrupper

Förkunskaper

Du behöver inga förkunskaper för att delta. För maximalt nyttjande av utbildningen rekommenderas att har ett Business Manager konto så du kan följa med under utbildningen. Efter varje delmoment finns tid för frågor. Hela utbildningen levereras efteråt som PDF som man kan använda som underlag.

Efter avslutad kurs är målet att du ska:

• Förstå varför Facebook och Instagram är en kraftfull marknadsföringskanal och vilka områden det kan användas för.
• Övergripande förståelse för hur strukturen och hur man navigerar i verktyget Business Manager och Ads Manager.
• Hur man skapar en annons i Ads Manager och hur man boostar ett inlägg.
• Kunskap i att skriva en övertygande annons och vilken typ av media man kan använda.
• Kunskap i hur man optimerar sin annonsering och mäter resultatet.

Tobias Nordström – Kursledare

Tobias hjälper idag Nordic Ad Hero`s kunder med deras annonsering på Facebook & Instagram. Kunder är verksamheter i varierande branscher och alla med olika syfte med annonseringen. Med en bakgrund som ingenjör och försäljning kan Tobias på ett pedagogiskt sätt förklara komplexa funktioner och visa värdet för just ert företag.

Tobias har utbildat ett 40-tal verksamheter med nöjda deltagare.

Annonsering på Facebook & Instagram – Kursinnehåll

Del 1 – Facebook & Instagram introduktion

Första delen går vi in på bakgrunden varför Facebook & Instagram är en så kraftfull marknadskanal. Vi tittar vidare på potentialen, vad är skillnaden mellan organiska inlägg och anonnsering.

• Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
• Kanal (Placeringar)
• Organiska inlägg vs annonsering

Del 2 – Kontostruktur och navigering

Som företag jobbar vi med Facebook Business Manager då det tillåter företag att ta del av all funktionalitet. Business Manager kräver dock lite kunskap i strukturen och huv man navigerar. Vi går igenom allt man behöver veta och känna till innan man annonserar.

• Business Manager
• Struktur av kampanjer, Ad Sets och annonser
• Mediebibliotek
• Event manager
• Betalningsinställningar och Fakturering
• Målgrupper
• Företagsinställningar

Del 3 – Skapa säljande annonser

Nu kommer den roliga delen! Nu skapar vi en annons från A-Ö. Vi varvar praktiska övningar med teori. Vi går igenom alla delmoment en annons består av och förklarar dessa grundligt för/nackdelar och best practice.

• Ads Manager – Struktur
• Målsättning
• Budget och Schema
• Målgrupp
• Placeringar
• Annons text och bild
• DPA – Dynamiska Produkt Annonser (Endast E-handel)
• Facebook Policy
• Sidkampanj och boostade inlägg

Del 4 – Annonser och Annonsformat

Copywriting & framtagande av content är ett stort område som vi måste ha kunskap inom för att skapa så kallade ”scrollstoppers” dvs annonser som din målgrupp inte scrolla förbi och faktiskt tar sig tid att läsa. Vi visar exempel och best practice.

• Olika typer av content
• Hur man skriver en övertygande annons
• Vad ska man tänka på när man gör en video
• 8 annonsdesigns hacks man måste känna till och använda
• Exempel på best practice

Del 5 – Optimering

Med tillgång till en mängd data och med hjälp av Facebooks AI, dvs en massa algoritmer kan man med en rad spännande funktioner optimera sin annonsering. Vad sägs om att återannonsera till alla de som besökt din webbplats? Eller återkomma med ett kampanjerbjudande till de som lagt en produkt i kassan men inte slutfört beställningen. Detta och mycket mera fördjupar vi oss i.

• Pixel
• Anpassade målgrupper
• Exempel för hur man kan nyttja anpassade målgrupper
• Lookalike (Tvillinggrupp)
• Split test (A/B-Test)
• Annonsstrategier

Del 6 – Mätning och Uppföljning

Idag är datadriven marknadsföring ett vanligt förekommande buzzword. Det innebär att man baserat på mängder av data och insikter kan ta beslut som förbättrar utfallet av annonseringen. T.ex. vilken bild, målgrupp eller text fungerar bäst. I denna del av utbildningen tittar vi på rapportering och utfallet av annonseringen.

• Nyckeltal och utvärdering av annonseringen
• Skapa skräddarsydda rapporter

Del 7 – Summering och Frågor

Nu har vi gått igenom själva verktyget, skapat en annons, optimerat och följt upp resultatet i rapportverktyget. Vi summerar vår resa och reder ut eventuella oklarheter.

Ta del av vår kostnadsfria E-bok om Marknadsföring i Sociala Medier

Genom att skicka uppgifterna tillåter du oss att skicka e-boken till dig samt framtida kampanjerbjudande, tips & trix som hjälper dig utvecklas i din digitala kommunikation.

Du kan närsomhelst välja att sluta prenumerera.

Grattis, du kommer snart få en e-bok av oss!