fbpx

6 fördelar med att annonsera på sociala medier

smarttelefon som illustrerar hur du annonsera på sociala medier

Skriven av: Henrik Svensson

Publicerad: maj 7, 2020

83% av Sveriges internetanvändare använder sig av sociala medier och av jordens befolkning ligger siffran på ca 45%. I Sverige är Facebook populärast med god marginal följt av Instagram och på tredje plats Snapchat.

Mer än 90% av digitala marknadsförare påstår att marknadsföring och annonsering på sociala medier har haft enorm exponering av deras varumärke. Eftersom det finns så stora fördelar med social marknadsföring är det ofta en stor del av marknadsföringsstrategierna.

Genom att annonsera på sociala medier adderar man ytterligare en säljkanal och en viktig källa av trafik till sin hemsida. Vi vågar påstå att använda sig av annonsering på sociala medier är en viktig aspekt av att skapa medvetenhet och kännedom om företagets varumärke.

Syftet med annonsering kan skilja sig åt. Förutom att just skapa medvetenhet om varumärket är den mera självklara anledningen att sälja en produkt eller tjänst. Men det finns så många fler anledningar t.ex. Employer Branding, rekrytering, mötesbokningar och att generera Leads.

Med det sagt, så ska vi snabbt bege oss in i fördelarna att annonsera på sociala medier.

Fördelar med annonsering i sociala medier

Det finns många fördelar med annonsering på sociala medier, nedan har vi listat sex anledningar som vi tycker är extra intressanta.

Stärka varumärket

Annonsering på sociala medier har alltid visat sig vara ett givande sätt inom varumärkesmedvetenhet. Kontinuerliga inlägg på ett företags officiella konto ger marknadsförare möjligheten att interagera med kunder i realtid och skapa en stor spridning. Den konstanta aktiviteten och interaktionen i det offentliga skapar en känsla av genuinitet hos kunderna.

Så snart kunderna har fått förtroende för ditt företag finns en god chans att de rekommenderar er vidare till kollegor, vänner och familj.

Ökad kundlojalitet

Alla företag behöver ha en trogen kundbas för att ligga steget före sina konkurrenter. Såklart behövs det nya kunder också men det är de återkommande kunderna som ökar konverteringstakten. Utan trogna kunder blir konverteringstakten lägre detta då det generellt sätt är mer krävande att skapa nya kunder än att sälja till befintliga.

Annonsering på sociala medier skapar ett öppet forum för dina kunder att dela sina känslor och erfarenheter av dina produkter och tjänster.

Genom att lyssna på dina kunder kan du potentiellt exponentiellt öka din varumärkeslojalitet och genom det skapa ett attraktivare varumärke.

Öka konverteringstakten

Annonsering används ofta i kombination på flera sociala medier för att få maximal exponering och för att nå ut till så många som möjligt av din definierade målgrupp. Desto fler sociala medier du annonserar på desto mer synligt blir ditt företag. I sista hand, desto fler besökare som hittar din hemsida desto högre konverteringsfrekvens får du.

Analysera och optimera

När man annonserar via sociala medier har man genom annonsverktyget tillgång till data, så kallat Insights. Denna typ av data kan ge dig värdefull information om målgruppen som interagerat i dina kampanjer. Till exempel hur väl presterar din annonsering för olika målgrupper, kanske hittar man ett mönster eller samband i den grupp som interagerar och konverteras som du kan använda i framtida kampanjer. D.v.s. analysera löpande, testa och optimera tills du hittar vad som fungerar för dig.

Återannonsering (Retargeting)

Genom att installera en kod (t.ex. Facebook Pixel eller LinkedIn Insight Tag) på sin hemsida kan man återannonsera via sociala medier till de som besökt din hemsida. Detta är en effektiv metod att återkomma till sin potentiella kund som kanske inte var redo för ett köp eller att ta kontakt vid det första besöket.     

Riktad annonsering

Att annonsera i sociala medier ger dig en möjlighet att rikta dig åt en specifik målgrupp. Vid annonsering definierar man sin målgrupp baserat på en mängd olika parametrar.  Detta ger en möjlighet att enkelt ställa om och justera dessa parametrar för att testa annonsen mot nya målgrupper.

Sammanfattning

Annonsering på sociala medier har blivit en stor favorit för många företag och organisationer runt om i världen. Inte bara minskar det operationella kostnader och ökar varumärkes medvetenhet utan det ger även omedelbara resultat som stöttar företagens tillväxt.  

Vill du veta mer? Tryck här för att ladda ner vår gratis e-bok.

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ta del av vår kostnadsfria E-bok om Marknadsföring i Sociala Medier

Genom att skicka uppgifterna tillåter du oss att skicka e-boken till dig samt framtida kampanjerbjudande, tips & trix som hjälper dig utvecklas i din digitala kommunikation.

Du kan närsomhelst välja att sluta prenumerera.

Grattis, du kommer snart få en e-bok av oss!