fbpx

Vad är “Inbound marketing” och vad finns det för fördelar?

digital marknadsföring

Skriven av: Nordicadhero

Publicerad: februari 5, 2020

Att utveckla din egen marknadsföringsstrategi efter eget sinne kan ta år. Det är också så att marknadsföring är det första du behöver satsa på efter det att du startat ditt företag. Om du inte marknadsför dina produkter/tjänster till rätt målgrupp spelar det ingen roll om du är bättre än dina konkurrenter – de kommer ändå ligga steget före.

Digitala marknadsförare rekommenderar att utnyttja ”inbound marketing” detta för att öka försäljning och lönsamhet för företaget. Är det värt det? Vad är ”inbound marketing” och vilka fördelar finns det? Marknadsföringsexperter menar att ”inbound marketing” genererar tre gånger så mycket försäljning per investerad krona jämfört med traditionell marknadsföring. Läs vidare för att förstå hur…grupp av människor utarbetar en strategi för inbound marketing

Inbound marketing: Vad är det?

”Inbound marketing” handlar om att tillföra värde till ditt företags webbplats. Det inkluderar att leverera lämpliga lösningar, erbjuda fördelaktiga produkter / tjänster och lyssna på behoven hos din målgrupp. Så, vad är det rätta sättet att göra det på?

Tja, inkommande marknadsföring är inte en säljteknik i sig. Den använder olika former av pull-marknadsföring, dvs. bloggar, innehållsmarknadsföring, plattformar för sociala medier, SEO, kampanjer med mera. Allt detta görs för att skapa varumärkesmedvetenhet, sprida ”word-of-mouth”, öka din konverteringsfrekvens. För att sammanfatta, du ska vara lätt att hitta på internet – vare sig det är din sociala medieprofil eller Google SERP (search engine results page).

5 av avgörande faktorer för ”inbound marketing”

Hittills har vi diskuterat vikten av inkommande marknadsföring i den digitala världen. Nu, till de viktigaste fem element för att nyttja fördelarna och skapa en ”inbound marketing” strategi fokuserad på att generera fler leads:

  • SEO: Sökmotoroptimering är det första och främsta elementet inom ”inbound marketing”. Optimering av din webbplats för din målgrupp och Google-algoritmer garanterar högre placering i Google SERP. Således är NU rätt tid att strukturera din webbplats, publicera innehåll av hög kvalitet, erbjuda kundservice av hög kvalitet och anpassa hemsidan enligt Googles rankingsfaktorer.
  • PPC: Om du inte kan vänta i veckor innan din hemsida kommer högre i resultatlistan, kan du använda dig av PPC kampanjer, dvs betala per klick. I motsats till SEO erbjuder PPC resultat över en natt. När det gäller annonsering genererar videoannonser i snitt 73% fler klick jämfört med vanliga sökannonser och banners.
  • Innehållsmarknadsföring: Kärnmålet med all inkommande marknadsföring är att hjälpa kunderna att göra rätt val. Så innehållsmarknadsföring bör vara högst upp på din lista.
  • Sociala medier: underskatta aldrig kraften i sociala medier. Det finns cirka 3,88 miljarder användare av sociala medier över hela världen. Oavsett affärstyp är huvuddelen av din målgrupp troligen upptagen med att bläddra igenom sina sociala medieflöde.
  • Landnings sidor: Okej, du har skapat och optimerat din webbplats, sociala medier och PPC-kampanjer. Vad är nästa steg? Vart kommer dina besökare omdirigeras efter att ha klickat på en uppmaning? Svaret är till en engagerande landningssida som är redo att övertyga besökarna att klicka på: gilla, prenumerera eller köp nu-knappen.

Vad är fördelarna med ”inbound marketing”?

Det finns många fördelar med inkommande marknadsföring, några av dem är följande:

  • Det omformar din varumärkesidentitet och skapar varumärkesmedvetenhet
  • Hjälp att driva dina konverteringsfrekvenser
  • Skapa mer trafik på sociala medier och leder dem till din webbplats genom inkommande länkar
  • Låt kunder interagera med ditt företag dygnet runt
  • Och mycket mer

Vid ytterligare frågor eller förslag, är du välkommen att kommentera eller kontakta oss.

Tobias Nordström

Delägare och Hero Digital Marketer

 

Tobias har ett brinnande intresse för Digital marknadsföring, Analys och att skapa Resultat. Han har tidigare erfarenhet från roller som chef, säljare inom B2B och som ingenjör.

Utbildad ingenjör, vidareutbildad till Marknadsekonom, diverse ledarskapsutbildningar och certifierad inom Google.

Tobias är en skånepåg som när han inte utför hjältedåd för kunder, spenderar tid med fru och barn i Bjärred. Stort intresse för teknik och träning när tid finns över.

Favortihjälte: Superman

tobias.nordstrom@nordicadhero.se

webbutvecklare

Henrik Svensson

Delägare och Hero Digital Marketer

 

Henrik har ett brinnande intresse för Webbutveckling, han även erfarenhet från roller som chef, säljare inom B2C, projekt ledning och affärsutveckling.

Han är en smålänning som när han inte utför hjältedåd tillbringar sin lediga tid i Malmö där han bor sedan 5 år tillbaka. Träning och meditation är något Henrik försöker prioritera på sin fritid när möjlighet finns.

Förutom flertalet utbildningar inom ledarskap och företagsekonomi är Henrik certifierad inom Google.

Favorithjälte: Batman

henrik.svensson@nordicadhero.se

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ta del av vår kostnadsfria E-bok om Marknadsföring i Sociala Medier

Genom att skicka uppgifterna tillåter du oss att skicka e-boken till dig samt framtida kampanjerbjudande, tips & trix som hjälper dig utvecklas i din digitala kommunikation.

Du kan närsomhelst välja att sluta prenumerera.

Grattis, du kommer snart få en e-bok av oss!