fbpx

Öka konverteringen på din landningssida för fler affärer

flygplan som landar, symboliserar landningssida

Skriven av: Henrik Svensson

Publicerad: april 15, 2020

Vet du vilken som är en av de viktigaste faktorerna vid en Inbound Marketing Strategi? Just det, en bra och säljande landningssida. Företag som går från 10 till 15 landningssidor ökar sin tillväxt med upp till 55% genom nya Leads och Prospects.

En av de största utmaningarna för en marknadsförare är att optimera landningssidor. Även om en landningssida konverterar mellan 1-3 % kan en optimerad landningssida dubbla den generella konverteringen.

Med det sagt finns det något att tänka på när du optimerar din landningssida. Du kommer inte få den perfekt första gången, du behöver lära dig, testa och uppdatera kontinuerligt för att öka konverteringen på din landningssida.

Sätt att öka konvertering på din landningssida

Nedan har vi samlat några tips på hur du kan öka konvertering på din landningssida:

1.      Förstå dina besökare

De flesta företag går igenom checklistan snabbt och lanserar sin landningssida. Istället för att stressa igenom arbetet med landningssidan föreslår vi att ni investerar mer tid i att förstå besökarna. Vilket innehåll ska vara i fokus, vad vill vi att besökarna ska läsa, se och göra (Call to Action). Detta steg är instrumentalt när det kommer till att öka konvertering.

Det är viktigt att fokusera på hela landningssidan, från topp till botten, rubriker, bilder, ikoner med mera.

2.      Addera värde på din landningssida

Det är lätt att ta genvägar när man utvecklar landningssidor. Med så mycket på gång samtidigt, kan det vara svårt att fokusera på kvalitet. När företag lämnar landningssidorna åt sitt öde är det kundlöftet som blir lidande.

Du behöver investera tid för att addera värde till dina landningssidor. Med värde menar vi addera checklistor, e-böcker, kurser med mera. Besökare blir frustrerade när de behöver jaga information på landningssidorna, var transparant med ditt erbjudande och du kommer att öka konverteringen.

3.      Skriv fångande rubriker

Hälften av tiden är besökaren inte intresserad av att läsa hela texten på sidan. Istället skummar de igenom texten och fokuserar på rubrikerna. Så se till att dina rubriker fångar läsarnas intresse, är tydliga, och sammanfattar ert erbjudande.

Försök att skriva rubriker som ger läsaren en känsla. Det kan vara en känsla av säkerhet, tillhörighet, en känsla av trovärdighet med mera.

4.      Call To Action

En av de kanske viktigaste faktorerna på en landningssida är en tydlig Call To Action. Vi vill ju faktiskt att besökaren ska utföra en handling. Call To Action utformas med en säljande rubrik t.ex. Ta del av vår kampanj innan det är för sent, Gratis prov, endast idag! Eller kanske Testa gratis i 14 dagar. Försök skapa ett erbjudande som är för bra för att tacka nej till och gärna med en känsla av brådska.

Under rubriken kommer ett formulär där besökaren tar del av erbjudandet genom att fylla i kontaktuppgifter. För att öka konverteringsgraden använd så få uppgifter som möjligt t.ex. namn och E-post. Sist kommer en knapp som följer upp rubriken med t.ex. ”Prova nu” eller ”Ja tack”!

5.      Lägg till referenser

Studier visar att 70% av kunder letar efter produktrecensioner, feedback från kunder och ”ratings” innan de köper en produkt. Därför är kundgenererad återkoppling 12 gånger så effektiv som betrodd än det företaget skriver.

Om du vill öka konvertering så behöver du därför trovärdighet. Fundera på hur du kan addera referenser till din landningssida i form av recension, återkoppling från kunder, ”ratings” med mera.

6.      Inkludera visuellt innehåll

Bilder och filmer säger mer än tusen ord. Bilder behövs för att göra dina besökare engagerade på din landningssida, genom att addera filmer kan din konvertering öka med upp till 80%, tänk bara på att både filmer och bilder ska vara relevanta i sammanhanget. Glöm inte bort att ta med din Företagslogga.

7.      Testa och optimera din landningssida

Som vi tidigare nämnt är test och optimering av stor vikt. Skapa flera landningssidor med olika bilder, rubriker, text och erbjudande. Jämföra vilken landningssida som presterar bäst, optimera och testa igen. 

Sammanfattning

Att öka konvertering genom landningssidor, kräver kontinuerligt arbete och det är näst intill omöjligt att få det rätt första gången. Men genom att följa stegen i detta dokument kommer du en bra bit på vägen. Vi vill gärna höra vad ni gjort för att öka konvertering på era landningssidor.

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ta del av vår kostnadsfria E-bok om Marknadsföring i Sociala Medier

Genom att skicka uppgifterna tillåter du oss att skicka e-boken till dig samt framtida kampanjerbjudande, tips & trix som hjälper dig utvecklas i din digitala kommunikation.

Du kan närsomhelst välja att sluta prenumerera.

Grattis, du kommer snart få en e-bok av oss!