Med den ständiga utvecklingen av marknaden idag behöver alla företag sticka ut för att locka fler kunder.
De första sakerna som någon lägger märke till när det kommer till ett företag är dess namn, logotyp och undertext (om det finns någon). Och företag som har spenderat mycket tid och ansträngning på sin logotyp får sina kunder att komma ihåg den under sin livstid. Om du håller med och vill uppnå samma effekt har du hamnat på rätt ställe.
Oavsett om du precis börjat som logotypdesigner eller tänker skapa en logotyp för ditt företag, läs vidare för att förstå mer vad som gör din logga intressant och funktionell.
Tips för att göra ditt företags logotyp intressant och funktionellt
Innan du gör en företagslogotyp är de första sakerna du ska tänka på följande:
Vem vill du nå
Ett företags logotyp ska återspegla företagets identitet, dess mål och förhållningssätt gentemot sin omvärld. Vem är din målgrupp? Är det tonåringar, affärsmän, affärskvinnor, bidragsgivare eller äldre som ser fram emot ett enkelt liv?
Således är det allra första man bör tänka på när man gör en logotyp att bestämma vilken målgrupp man vill nå. En logotypdesign som tilltalar affärskvinnor kanske inte tilltalar män som är intresserade av mode på samma sätt. Vad tror du?
Företagets identitet
Precis som den tänkta målgruppen eller konsumenten har betydelse för att skapa en logotyp. Bör en logotyp representera ditt företag. Färgerna, designen och bilderna som används i logotypen måste vara anpassade till dina kärnvärden. En ideal logotyp är den som representerar affärsvärdena utan någon beskrivning. Leta därför efter de färger och bilder som enkelt kan smälta in i verksamhetens natur.
Enkelt
Kanske har du försökt att skapa en företagslogotyp själv men fastnat i komplexitet eller inte ens kommit igång då du inte vet vart du ska börja. Tänk på metoden “less is more”. Titta till exempel på kända varumärken som Apple, Nike, Coca Cola, Adidas och Mercedes-Benz, de har väldigt enkla logotyper men är väldigt effektiva. De är de facto de högst rankade loggor under 2019.
Även att skriva ditt företagsnamn på ett visst sätt kan göra att det sticker ut från konkurrenterna. Gör inte misstaget att använda mer än tre färger.
Välj typsnitt & storlek noggrant
Gör inte misstaget att ignorera vilket typsnitt som används i logotypen. Många formgivare anstränger sig inte för att välja typsnitt och storlek och det kan förstöra en välgjord design. Att använda rätt typsnitt talar generellt om varumärkets personlighet och position.
Om du till exempel äger ett leksaksföretag kommer du gynnas av att ha ett ”kreativt” typsnitt som uppmanar till lek. Å andra sidan behöver ett juridiskt företags typsnitt vara definitivt, skrymmande och djärvt.
Logotyptrender 2020
Nu känner du i princip till grunderna för att skapa en intressant men ändå funktionell logotyp. Men det kanske inte räcker? Nedan är några inspirerande trender för logotypdesign att följa 2020:
- Ultratunna linjer
- 3D-lutningar
- Överlappande och flerskiktade mönster
- Ofullständig eller rå design
- Djärv typografi
- Handskrivna typsnitt
Om du själv inte är en designer eller inte har en klar uppfattning om vad logotypdesignerna ovan betyder rekommenderar vi att du använder dig utav en professionell logotypdesigner. Det är inte varje dag du ska göra ditt företags logotyp, så det är ju viktigt att det blir rätt. Eller hur?
Med det sagt, är det så att du redan har en logotyp som inte känns helt rätt? Då är det hög tid att anpassa och uppdatera den för den digitala tidsåldern. Till och med företag som Microsoft, eBay, Starbucks och Instagram har uppdaterat sina logotyper.
Kontakta oss om du vill veta mer.
0 kommentarer